The consumption of vegetables is essential to support our health since it contains various important nutrients that the body needs. In one of many nutritious vegetables, ‘the bitter’ broccoli is one of a kind we should not forget. Inversely with its taste, broccoli has a ‘sweet’ benefit for our health, how does it happen?

Broccoli is a vegetable that is categorized as a superfood, meaning that it is a highly nutritious food source. This veg is almost always included in a healthy diet with balanced nutrition by the experts. The plant with the scientific name of Brassica oleracea var. Italica contains fiber, complex carbs, protein, antioxidants, also various vitamins and minerals. As for vitamins, broccoli contains vitamin A, B, C, E , and K, whereas the minerals are calcium, phospor, magnesium, potassium, and zinc. Nutrition content of broccoli is essential to maintain heart health and fight cancer. Besides being good for the body, broccoli also contains glucosinolate compounds which are beneficial for inhibiting the process of decreased memory capacity in our brain. Based on its nutrition, broccoli becomes an important vegetable in our healthy food menu.

As discussed for nutritions, broccoli has its own advantages compared to other food sources. For example, one bowl of broccoli contains the same amount of calcium with one glass of milk. In that portion, the vitamin C proportion of broccoli is higher than an orange. If it compares to similar vegetables such as cauliflower, the amount of fiber, calorie, and vitamin C of broccoli will be higher. This shows that broccoli can compete with other food sources in terms of fulfilling our daily intake needs.

Furthermore, we also need to know how to store and process our broccoli to gain its optimum benefits. Proper storage is necessary to maintain the nutrition content and broccoli freshness. We can store broccoli in a container with venthole or a paper container that is not tightly wrapped. Other than that, we can store it in the fridge inside the vegetable section for one week. Cooking broccoli is not that complicated, we can consume this vegetable in several ways such as steamed, boiled, stir-fried, or as a complement for soup. So, have you eaten broccoli this week?


Konsumsi sayuran sangat diperlukan untuk menunjang kesehatan karena mengandung berbagai nutrisi penting yang diperlukan tubuh. Dari sekian banyak sayuran kaya manfaat, ‘si pahit’ brokoli adalah satu yang tak boleh kita lewatkan. Berbanding terbalik dengan rasanya, brokoli memiliki manfaat yang ‘manis’ bagi kesehatan kita, bagaimana itu bisa terjadi? 

Brokoli merupakan sayuran yang dikategorikan sebagai superfood, yaitu bahan makanan padat nutrisi. Sayuran ini hampir selalu disertakan dalam pola makan sehat dengan gizi seimbang oleh para ahli. Tanaman dengan nama latin Brassica oleracea var. Italica  ini mengandung serat, karbohidrat kompleks, protein, antioksidan, serta berbagai vitamin dan mineral. Adapun vitamin yang dikandung brokoli adalah vitamin A, B, C, E, dan K, sedangkan mineral yaitu kalsium, fosfor, magnesium, potasium, dan zat besi. Kandungan yang dimiliki brokoli sangat baik untuk menjaga kesehatan jantung serta melawan penyakit kanker. Tidak hanya baik bagi tubuh, brokoli juga mengandung senyawa glukosinolat yang baik untuk menghambat proses penurunan kemampuan daya ingat pada otak kita. Karena berbagai nutrisi itulah, brokoli menjadi sayuran penting dalam menu makan sehat yang kita konsumsi.

Masih membicarakan mengenai nutrisi, brokoli memiliki keunggulan dibandingkan bahan makanan lainnya. Sebagai contoh, satu mangkok brokoli mengandung jumlah kalsium yang setara dengan satu gelas susu. Pada porsi tersebut, kandungan vitamin C pada brokoli juga lebih tinggi dari satu buah jeruk. Apabila dibandingkan dengan sayuran sejenisnya yaitu kembang kol, kandungan serat, kalori, dan vitamin C pada brokoli akan lebih tinggi. Hal ini menunjukkan bahwa brokoli mampu bersaing dengan bahan makanan lain dalam memenuhi kebutuhan nutrisi kita sehari-hari.

Selanjutnya, kita juga harus tahu bagaimana cara menyimpan dan mengolah brokoli agar memperoleh manfaat yang optimal. Penyimpanan yang baik berguna untuk menjaga kandungan nutrisi dan kesegaran brokoli tetap prima. Brokoli bisa kita simpan di dalam kantung bercelah atau wadah kertas yang tidak ditutup terlalu ketat. Selain itu, kita bisa menyimpannya dalam lemari pendingin pada rak sayuran selama satu minggu. Pengolahan brokoli juga tidak terlalu rumit, kita bisa mengkonsumsi sayuran ini dengan beberapa cara yaitu kukus, rebus, tumis, atau campuran berbagai jenis sup. Jadi, sudahkah anda mengkonsumsi brokoli minggu ini?

Written by Harlino Nandha Prayudha and Rina Aryanti
Edited by Harlino Nandha Prayudha
Illustration by Harlino Nandha Prayudha

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *